söndag, maj 03, 2009

Reality check


Ibland kan jag inte förstå att jag faktiskt är här, att jag bor här. Jag sökte sammanlagt tre gånger innan jag kom hit; tredje gången gilt alltså! Och jag är så otroligt glad och tacksam över att få vara här. Jag är verkligen lycklig. Visst, skolan dödar, men på det hela taget kunde allt inte varit bättre.

Jag har flyttat hemifrån och samtidigt flyttat till ett annat land, sköter min egen ekonomi och alla hushållssysslor. Jag städar, tvättar, handlar och lagar grymt god mat =) Jag har min frihet, jag kan göra PRECIS som jag vill, när jag vill och hur jag vill. Inget tjat eller frågor. Just me doing my thing.

Amsterdam är underbart. Här händer så mycket hela tiden så man knappt hinner med! Ibland känns det som om man står still och hela Amsterdam rusar förbi i fast forward. Man vill pausa ibland o ropa: -Hej, vänta på mig, jag vill också följa med! haha. Men man kan ju inte göra allt.

Det finns inte mycket jag saknar med Sverige faktiskt, men två saker är det. Det ena är tryggheten. Här finns många skumma typer och man kan absolut inte gå hem en mörk kväll. Det kan man hemma, utan att känna sig det minsta rädd.

Det andra är den svenska fikakulturen. Jag älskar att fika! Här funkar det inte riktigt så, visst dricker folk kaffe, men det är i sånna små mesiga koppar. Jag sakna riktiga caféer med latten i stora glasmuggar och kladdkaka som smälter i munnen...ååh...Och en annan sak är den svenska lunchkulturen. Här äter dem typ bröd till lunch. Hallå!!! Jag skulle vilja gå och ta mig en dagens då och då. Men nä, då får du leta förgäves. Sallad, lunch och kaffe på maten, ge mig!

Jaa. Så är det. Idag har jag en riktigt städdag: har dammsugat, tvättat golvet, diskat, lagat mat och tvättat. Nu får det räcka =) Men det var på tiden. Så, dags för dusch, köpa nån vinare och sen är det utgång på Sugar Factory med Wicked Jazz Sounds, galet bra!

Puss&kram

Jäck

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh men Jacke! Saknar du inte dina änglar?

Jacqueline sa...

Självklart! Jag skrev ju inte det, för jag antar att alla mina vänner vet att jag saknar dem en massa! SÄRSKILT my angels! Pussar!!!