tisdag, februari 17, 2009

Kuriosa och konstiga företeelser i A'dam

Nu har jag varit här i snart tre veckor och man börjar uppmärksamma vissa roliga fenomen. När vi var på Historiska Museet här lärde guiden oss några roliga saker om Amsterdam. Till exempel:

Då och då händer det att bilägare som parkerat sina bilar glömt att dra åt handbromsen. Kanske ingen panik annars, men om du bor i Amsterdam där det finns hundratals kanaler kan det bli ett ödesidigert problem. Bilen rullar nämligen ner i kanalen om du ställt den för nära kanten...Detta händer faktiskt då och då och det blir ett himla liv. Brandkåren kommer och alla står runt om, tittar på och klappar nästan som på cirkus.

En annan rolig grej är att om man kollar noga på dem gamla, fina stenhusen kan man se att de tippar framåt. Det är faktiskt meningen att dem ska göra det. Anledning är att husen är väldigt smala och trappan likaså och därför kan man inte få möbler uppför trappan. Då gör man på så sätt att man trär ett tjock rep genom en ögla i en metallstång som är fäst vid hustaket och knyter en knut runt till exempel soffan som står nere på marken. Andra änden av repet drar man från fönstret och kan på så sätt dra upp möbeln. Detta lät lite knäppt tyckte jag, när museiguiden berättade om det, men när jag cyklade hem häromdan såg jag faktiskt två män som drog upp en stor soffa genom fönstret. Det ser helt galet ut. En soffa dinglandes i ett rep!

Om du behöver ringa ett servicenummer för att få hjälp med ett visst ärende, ringer du till "Klantenservice". Och det får ju inte dig att känna dig mindre...klantig?

Om du är hungrig kan du köpa mat från små "hål i väggen". Det är små genomskinliga luckor där du stoppar i pengar och sen kan du öppna och ta ut din mat. Denna maten ser oftatst ut som en panerad rulle och består av köttfärs eller nått sånt har jag hört. Inte smakat än, men det ska jag!

När du åker inom kollektivtrafiken måste du ha ett "Strippenkaart". Det är en remsa med 14 rutor. Staden är uppdelad i olika zoner och för en zon måste du stämpla två rutor. När du går på bussen säger du till busschauffören: "One zone, please" och så stämplar han med en tidsstämpel. Från tiden på stämpeln har du en timme på dig att resa fritt, precis som hemma. Dettta stämpelsystem känns dock så himla förlegat. Men de kanske inte kan komma på nått bättre system? En strippenkaart kostar 7,30 så du måste betala drygt 70 spänn om du bara har tänkt åka en gång. Fast man kan köpa biljett på bussen, men det e dyrare. Så, nu vet ni det.

Och många gator har så himla roliga namn. Till exempel: Jan van Galenstraat. Varför blev Jan Galen, måntro?

Puss&kram
ps. Jag återkommer med fler betraktelser när jag betraktat några :)

3 kommentarer:

Susanna sa...

hahaha....Känns sinnes att du redan varit borta så länge. Det känns som du fortfarande är hemma.

Susanna sa...

Jag tror dem äter för mycket space-cakes. Det är nog därför dem blir galna och hissar soffor genom fönstret =0)

Snarkus sa...

Mat ur ett hål i väggen låter inte så bra i mina öron, helt ärligt.. Lite som pommes frites-automaterna som finns på vissa U-Bahn-stationer i Berlin. Eller mat-glory hole. Ganska grisigt...