tisdag, februari 03, 2009

A'dam!

Hej allihopa!

Jag lever! Men håller på att frysa ihjäl lite här. Det har varit, och är, så fruktansvärt kallt!Funderar seriöst på att köpa ett par Ugg's eller nått oavsett om dem är hur ute som helst...

Hur som helst, resan gick smidigt, mitt rum är stort och fräscht och jag bor 7 min med buss från centrum! Jag har två bussar och en mataffär precis över gatan, så det är verkligen perfekt.

De tre första dagarna var megahektiska med ISN (International Student Network) Introduction Days. Vi gjorde en massa grejer; var på guidad tur i stan, på ett historiskt museum, på två klubbar, åt pannkakor, spelade basket mm. Eftersom vi är drygt 200 utbytesstudenter på the undergraduate programme, blev vi indelade i mindre grupper. Vår grupp är grupp 15 och en del är riktigt trevliga människor. Särskilt underbara är våra två coacher; Toos och Thijs. Megasnälla, trevliga och hjälpsamma och pratar perfekt engelska. De har verkligen varit ovärderliga!

Förutom de två har jag två nya vänner, Basia från Warszawa och Laure från Marseille. Riktigt fina girls! Och sen har vi Phoebe från Sydney också. Hon är så himla trevlig.

Jag har köpt en fin cykel också, den är svart-lila och har en massa fina lila hjärtan fastklistrade. Samt blått julgransglitter på styret :) Jag lovar att den är fin!

Idag var jag på min första föreläsning; "Intercultural Competencies". Bad experience av två anledningar:

Reason 1) Det regnade, var mörkt, kallt, klockan var kvart i sju, jag var lost och kom en halvtimme för sent...jävla mög. Sprang runt med min karta som en praktturist...Varm, svettig och regnet drypandes i ansiktet..nice!

Reason 2) Föreläsaren är turk och han har en sjukt jobbig brytning. Han blandar konstant ihop "v" och "w" och jag stör mig så mycket att jag dör lite. Dessutom pratar han så sluddrigt och snabbt och med ett sjukt formellt språk. Allt var så jävla fuckin drygt och med de torraste ovearheaden jag någonsin sett. Och när folk frågade honom om han kunde förklara och ge exempel verkade han besvärad och nästan snäste av dem med nonchalanta svar.

Under tiden jag satt och lyssnade på hans skitsnack tänkte jag bara att jag hatar detta, jag måste hoppa av. Men nu är problemet att nästan alla kuser redan är överfulla, så jag har liiiite problem. Ska man stå ut med den här jobbiga människan i två månader? Som tur är slutar kursen i slutet av mars. Själva innehållet låter ganska intressant när man läser om kursen, men med en sån tölp till lärare vet jag inte hur det kommer gå...Ska försöka byta ändå, kanske..

Imorgon har jag inga föreläsningar, men måste ta passfoton till två nya studentkort. Och prata med min vaktmästare angående några grejer på mitt rum som måste åtgärdas. Typ byta glödlampa i badrummet och sätta upp mina persienner.

Här kommer lite bilder från introduktionsdagarna.


Neela från Tyskland, jag, vår coach Thijs, Laure från Marseille, Eva från Tyskland, Phoebe från Sydney och Katie längst bak, också från Sydney.


Vår andra coach Toos, Elena från Spanien, jag, Basia tittar fram, Laure etc.

Mina två favorittjejer, polska Basia och franska Laure.


Förfest!


Jag bryter mot stereotypen av den fattiga studenten som lever på nudlar. Igår köpte jag vin, belgiska chokladpraliner och gjorde en underbar pastasallad på penne, pesto, coctailtomater, soltorkade tomater, rucola och pinjenötter. Ja, då!

På tal om mat, så är det samma priser som hemma om inte billigare! Blev så positivt överraskad.
Skillnaden mellan Sverige och Holland är att allt här är så lättillgängligt, det ska vara gott att leva, liksom! Pralinerna kostade 30 kr, köp det i Sverige, liksom.

Allt är så easygoing här, alla är chill och när man kommer hem och går i korridoren luktar det weed, haha...Nere vid entrén i vårt hus hänger det en lapp med våra "House Rules" och man får inte lov att knarka i korridorerna, men det går bra att röka på på sitt rum...hahahh...detta landet är galet. När vi var på ett stort intro-möte första dan sa dem: -Jaa, om ni tar "soft drugs" dvs. marijuana eller hasch, så blanda inte det med tobak. Och inte med alkohol heller, för man vet inte vad som kan hända om man blandar olika saker. Och tänk på att "prepare & repair". Förbered er när ni ska röka på; var i en säker miljö med folk ni känner. Och se till att de kan ta hand om er om något går fel. Men jaa, det bästa är ju om ni inte röker på alls...
Dem PROMOTAR för fan knark...sinnes...det blir så sjuuukt avtändande allting. Ska seriöst aldrig ta något.

Puss&kram
ps. Bästa newsen till sist: Jag ska på världens r&b-fest den 12 februari, dvs. nästa torsdag i "Heineken Music Hall" och JODECI OCH JOE SKA SJUNGA LIVE!
Köpte biljetterna igår och stod och skrek och hoppade av glädje inne i butiken, haha! På tal om butiken så var det en Heineken-butik. Den var helt crazy! Man kunde köpa ALLT med Heinken på. Hela väggarna var täckta med Heinekenflaskor. Såg verkligen ut som deras coola reklamer. A total beer paradise. Nu är det dags att sova. Love u, alla!

1 kommentar:

Susanna sa...

HAHAHAHAHA.....galet roligt inlägg =0) Skönt att höra att du har det bra och att du har lärt känna nytt folk. Asgarvade när jag läste att du köpt en cykel...Väntar med spänning på att du ska lägga upp ett foto på den =0)Ha det super vännen! Kram kram