torsdag, september 06, 2007

"Non-pulmonic consonants and the schwa-sound"

Fråga mig inte vad det betyder, men det är sånt vi ska lära oss just nu, tillsammans med en uppsjö andra fonetiska termer. Delkursen "Fonetik och uttal" är verkligen invecklad. Vi ska lära oss vad tungan gör och vart den befinner sig i munnen när vi formar olika språkljud...hur öppen/stängd munnen är och vilken form läpparna gör...eeh...

I delkursen "Litteratur" ska vi läsa tre kapitel i en bok och slå upp alla ord vi inte kan. Resultat: 145 glosor tills imorgon...

Och i delkursen "Kultur och historia" håller vi på att lära oss om de olika folkslagen som tidigare fanns i Storbritannien - NAJS!

Köpte en fedebok idag "Engelsk universitetsgrammatik" samt tillhörande övningsbok. Tjock som en bibel, typ 600 sidor. Resultat: 400 spänn fattigare, men i framtiden mycket klokare (hoppas vi!)

Som grädde på moset har jag har blivit antagen till en kvällskurs på heltid som jag sökte tidigare: "Reklamens retorik i moderna media". Den är visserligen bara på 7.5 hp, men ändå. Jag kommer typ bo på bibblan en månad framöver, för det kommer knappast vara lönt att åka hem emellan engelskföreläsningarna och kvällskursen. Både engelskan och kvällskursen är på 100 %, så kommer jag plugga på 200 % nu?

Inga kommentarer: